S.E. Storia economica : Home | About | Issues

Roberto Rossi

Division of labour, salaries and productivity in Barcelona’s indianas manufacture in the XVIII century

[pp. 315-340]

Abstract & keywords

Calico production (indianas) could be considered one of the first forms of industrial production based on the factory model. In this vein, this case study reports on the presence of a factory organization based on labour division and managerial structure. Nevertheless, the model still maintains aspects typ-ical of craft and guild-based production, such as the low level of technol-ogy and the importance of skilled labour for the value-added production phases. The study represents an attempt to describe the division of labour within the manufacture, calculate the productivity of different factors of pro-duction with a special attention to work productivity, trying to verify the existence of a correlation between skilled work productivity and output.
Calico printing, skilled work, productivity, division of labour

La produzione di calic˛ (indianas) pu˛ essere considerata una delle prime forme di produzione industriale basata sul modello di fabbrica. Nell’ambito di questo filone di ricerca, il case study analizzato rivela la presenza di un’or-ganizzazione produttiva basata sulla divisione del lavoro e sull’organizzazione manageriale. Nonostante tali aspetti di modernizzazione, il modello mantiene ancora elementi tipici della produzione artigianale e corporativa, come il basso livello di tecnologia e l’importanza della manodopera qualificata per le fasi di produzione a valore aggiunto. Lo studio rappresenta un tentativo di descri-vere e analizzare la divisione del lavoro all’interno della manifattura, calcolare la produttivitÓ dei diversi fattori di produzione con un’attenzione particolare alla produttivitÓ del lavoro, cercando di verificare l’esistenza di una correla-zione tra produttivitÓ del lavoro qualificato e produzione.
Stampa di tessuti, lavoro qualificato, produttivitÓ, divisione del lavoro
| | Storia economica XXI (2018) 2 | |